Koosnaampjes

Wie kent ze niet? Je kan ze gebruiken om bijvoorbeeld je vriend liefkozend te noemen door hem bijvoorbeeld “schattiepattie” te noemen. Maar ook veel kinderen hebben een koosnaam!

Van de week via twitter, facebook en instagram stelde ik de bovenstaan vraag. Ik was benieuwd hoe de kindjes van jullie allemaal genoemd worden. Er werd gretig gereageerd en ik heb een selectie gemaakt met de leukste koosnaampjes.

Zoals je ziet gebruikt iedereen andere koosnaampjes, en niet alleen je kind maar ook je oppaskindje, je buurmeisje of wie dan ook kan je een koosnaampje geven. Een koosnaam is niet een officiële naam die voor iets of iemand wordt gebruikt. Een veel voorkomend koosnaampje is bijvoorbeeld schatje, iets wat bijna iedereen wel gebruikt wordt.

Ook wij hebben koosnaampjes voor Aron, zo noemen we hebben regelmatig boefje en prins wanneer hij prinsen gedrag vertoont. Ook heeft hij een hele tijd monster geheten haha! Maar toch blijf Aron het mooist.

Gebruiken jullie ook koosnaampjes? Of noemt iemand je met een bepaalde koosnaam? Ik ben benieuwd laat je het achter in een comment?

Liefs xx Joyce

4 thoughts on “Koosnaampjes

  1. Als een kindje ondeugend is noem ik ‘m vaak boefje en dan krijg je altijd zo’n gretig lachje terug, héérlijk is dat! Héél vaak ook; och schattepatattie. Toch zo’n bekend koosnaampje! Leuk artikeltje. 🙂

  2. Mijn standaard koosnaampjes voor mijn mannen (mijn eigen man en mijn 2 zoontjes) zijn: moppie, poepie, schatje, liefje.

    Mijn oudste zoontje heet Sandro. Hem noemen we vaak Sannie.
    Onze jongste zoontje heet (ook) Aaron. Hem noemen we vaak Arie, haha!

  3. Ik noem Justin altijd standaard, ‘Liefie’ en baby en jonge kinderen, ‘Boefjes’ en ‘Kleintje’
    Ik weet nog wel dat mijn moeder mijn neefje altijd ‘Kleine burgemeester’ noemde, omdat hij erg groot en breed was toen hij geboren werd. En sindsdien zie ik hem ook echt zo. Ookal is ie nu 10 jaar oud 😉

    Koosnaampjes blijven je inderdaad altijd bij, ik ga mn ouders eens vragen hoe ze mij en mijn broers noemde. Nu word ik toch wel benieuwd. Vast ‘Tutje’ of ‘Sproetje’ Haha!

  4. Ik heb een vraagje: ik kan al jouw foto’s van vóór dat je de blog veranderde niet meer zien. De nieuwere foto’s kan ik wel allemaal zien. Ben ik de enige of is er iets mis gegaan met het vernieuwen van de site?
    Groetjes Veerle

Leave a Reply

