Mijn tweede jaar als mama!

Mijn tweede jaar als mama is alweer ten einde, een jaar vol ups and downs. Maar hoe vond ik het? 

Het afgelopen jaar is mijn kleine baby veranderd in een echt mini mensen met een eigenwilletje. Het vertroetelende en het liefkozende wat je als babymama hebt gaat over in het opvoeden. Opvoeden en grenzen aangeven, de nieuwe fases die wij afgelopen jaar hebben bereikt. Een peuter in wording liep door ons huis, want ja een paar weken na Aron zijn tweede verjaardag liep er letterlijk een kindje in ons huis.

Mijn tweede jaar als mama bracht meer onzekerheden mee, opvoeden hoe doe je dat nu eigenlijk? Ha! En daar heb je hem moederinstinct luisteren naar je gevoel, en doen wat je hart zegt. Ik kreeg opeens een kindje die de wereld ging ontdekken, wandelend door het huis met een pretbek op zijn gezicht. Boevenstreken kwamen steeds meer te voorschijn en dit heeft mijn moederzenuwen nogal vaak laten werk. Maar soms moest hij het gewoon even uitproberen om te zien dat het zo toch echt niet gaat.

Ik leerde het afgelopen jaar mezelf kennen, ik leerde mezelf kennen als een moeder. Een moeder die probeert haar zoon zo goed mogelijk op te voeden. Een moeder die haar zoon normen en waarden mee wil geven vanaf het begin. En mag ik het ook even zeggen: Ik ben trots op mezelf!  Hoe ik het afgelopen jaar weer hebben laten zien aan mezelf en aan anderen dat ik prima een moeder kan zijn.

Rond de zomer begon Aron te kwebbelen, verhalen te vertellen in zijn eigen taal maar ook in onze grote mensen taal. +1 voor het begrijpen van mijn kind want ooh wat wordt alles daar makkelijker door zeg! Het begon allemaal met woordjes maar inmiddels vliegen er hele zinnen zijn mond uit, zinnen waarbij ik soms met een open mond aan het staren ben; Huh? Zei hij dat nou echt? Even een voorbeeldje: Afgelopen week zat Aron op de bank met een flesje fruitshoot, uit het niets opeens: Dit is heeerlijk! Nou echt ik had het niet meer, hoe bijdehand klinkt het als je kindje zegt dat iets heerlijk is?

Ik ben twee en ik zeg nee begon hier al met 1,5 jaar gaat nog gezellig door. Een discussie probeer ik al niet eens meer want bij Aron is nee echt nee. En moet ik het dan toch? Dan ga ik toch lekker driftig doen! Negeren is dan de beste oplossing, vooral niet toegeven. Oo dit is zo moeilijk!

Het jaar met daarin het aller eerst sinterklaas feest, vol leuke cadeaus. Enge geschminkte mannen en een oude man met lange baard. Maar als die man cadeaus en lekkernijen mee brengt is er voor onze Aron niks aan de hand. Ook was dit jaar het jaar van de ontdekking, Aron ontdekte mama’s grootste verslaving genaamd chocolade. Tegenwoordig is dit huis neit meer bestand voor chocolade aangezien er naast papa en mama een kleine chocolade verslaafde in huis rond huppelt. Of nou ja hij huppelt nog niet.

Ik ben er klaar voor, een nieuw jaar, nieuwe ontwikkeling en nieuwe mama uitdagingen! Kom maar op 2013 ik zal laten zien dat ook dit jaar ik mijn kind weer een stap verder in het leven breng, een stukje extra normen en waarden mee ga geven en vooral een nieuw jaar vol liefdevol opvoeden en genieten van mijn pracht zoon!

xox Joyce

 

4 thoughts on “Mijn tweede jaar als mama!

  1. Wat lijken we toch op elkaar! En onze mannetjes ook!
    Keano is dan iets jonger dan Aron en het kwebbelen vlot hier niet zo. Maar de driftbuien en het toch uitproberen als je waarschuwt.

    Ook je onzekerheid als moeder zijnde herken ik heel erg! Want jeetje wat is het af en toe moeilijk om consequent te blijven of om voor z te zorgen als ze ziek zijn. Radeloos kan je je voelen!

    Maar je doet t super meis!

  2. Vind dat je het allemaal goed doet met dat mannetje van je… En dat is echt wel een hele verandering als het echt een mensje wordt die gaat lopen en hele verhalen gaat vertellen… Een hele mooie nieuwe fase geniet ervan.

Leave a Reply

