Kinderopvang vs. gastouder

Eigenlijk had ik nooit verwacht dat ik hierover zou schrijven. We zijn tevreden over de kinderopvang waar Aron zit en ook Aron heeft het altijd wel naar zijn zin. Toch is er iets wat ons heeft laten terugtrekken van de kinderopvang. De bedragen zijn belachelijk hoog, en al helemaal wanneer je geen keus hebt. Aron moet naar een opvang omdat wij beide naar school gaan. Maar die gaat vanaf 1 februari anders worden.

Een nieuw jaar, nieuwe bezuinigingen en minder geld in je portemonnee. We hebben alles even op een rijtje gezet en we vinden het zonde van ons geld. De kinderopvang is belachelijk duur, en een gastouder is een groot deel goedkoper. Wij hebben ervoor gekozen om opzoek te gaan naar een gastouder. Iemand waarbij wij ons prettig voelen maar vooral waarbij Aron zich prettig voelt.

Aangezien ik momenteel een ‘cupcakemama’ ben kan Aron best een poosje bij mij thuis zijn. Ik kan hem ook activiteiten aanbieden en we hebben vriendjes genoeg waarmee we zouden kunnen spelen, als tijdelijke oplossing. Maar waarschijnlijk is dit al niet meer nodig. We kregen dit weekend een berichtje van een oude leidster van Aron, die een gastouder aan huis is geworden. Voor ons een perfecte oplossing, waarom? Aron, en wij kennen de gastouder van het kinderdagverblijf, ze heeft een pedagogisch opleiding + achtergrond (dit vond ik heel belangrijk!) en ze heeft plek!

Deze week hebben we een gesprek met haar en ik hoop echt dat we er samen uit komen. Aron zal het komende half jaar een paar dagdelen heen gaan zodat ik even goed om mezelf kan gaan denken. Na de zomervakantie zal Aron naar de peuterspeelzaal gaan.

De kosten? Die gaan voor ons een groot deel omlaag. We gaan nu per uur betalen en niet per dagdeel. En doordat de gastouder die wij op het oog hebben onafhankelijk is scheelt het ook nog bemiddelingskosten.

Wij hopen dat Aron net zoveel plezier heeft bij een gastouder als op de kinderopvang!

Afbeelding 4

6 thoughts on “Kinderopvang vs. gastouder

  1. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf veel meet heb met een gastouder dan kdv, denk dat het helemaal goed komt …spannend he je kindje toevertrouwen aan iemand anders

  2. Mijn moeder is altijd gastouder geweest thuis, dus huismoeder en ze heeft voor mij en mijn broer gezorgd en daarnaast liepen er doordeweeks heel wat kinderen rond. ik vond dat altijd heel gezellig. Ik ben zeker een voorstander van een gastouder waarin een kind in een gezins situatie met andere kinderen wordt opgevangen :).

  3. Wat fijn dat jullie zo een goede oplossing hebben gevonden! Ook wij hebben het kdv opgezegd, en mijn moeder (die toevallig ook gediplomeerd gastouder is) had nog plek op de dagen dat ik werk. Zó fijn! En scheelt zoveel geld.

  4. Ik snap je gevoel helemaal, ik heb zelf jaren lang in de kinderopvang gewerkt en ik zie gewoon die kosten alleen maar toenemen. Nog een paar jaar en de helft van de kinderopvang is denk ik weg en de gastouders toegenomen. Fijn dat je iemand hebt gevonden die je al kent en vertrouwd, hopelijk verloopt het gesprek dan ook goed!

Leave a Reply

