Budget | Het enveloppen systeem

De laatste maanden ben ik heel erg bezig met budgetteren. Ik wil op zoveel mogelijk dingen bezuinigen maar toch zo goed mogelijk leven. Dus genieten van een lekkere maaltijd, een dak boven mijn hoofd en leuke dingen kunnen doen. Maar buiten dat ook kunnen sparen. Sinds een paar weken ben ik bezig met het “enveloppen systeem”. Dit is een systeem waarbij je, je geld verdeeld in categorieën.

Hoe doe je dit? 

1. Budget elke rekening, kan je goedkoper? Ga al je rekeningen bij langs en kijk waarop je kan bezuinigen. Hiermee bedoel ik vaste lasten, heb je bijvoorbeeld een abonnement op een tijdschrift die in de krantenbak beland? Weg ermee! Zo zijn er vast meer dingen, die je niet gebruikt of niet nodig bent. 

2. Verdeel je onkosten in categorieën.  Zo heb ik enveloppen voor de boodschappen, per week ingedeeld. Heb ik een enveloppe voor verjaardagen en een enveloppe voor uitjes/etentjes e.d. 

3. Vul de enveloppen. Ga doormiddel van een overzicht bekijken wat je per maand kwijt kunt aan bijvoorbeeld de boodschappen en stop dit in de enveloppen. 

4. Op is op!  Denk goed na, hoe je je geld spendeert. Op is namelijk echt op. Je mag alleen gebruiken wat er in je enveloppe zit, dit is je budget meer heb je niet! 

5. Laat je niet verleiden. Het is zo makkelijk om iets te kopen, hoe mooi het gepresenteerd staat, en hoe mooi de aanbieding ook is. Heb je hier geld voor?  Nee? Koop het dan niet. 

6. Geef het tijd.  Dit systeem kost even tijd voordat je het ingedeeld hebt zoals het voor jou werkt. Geef niet op, want het werkt echt. 

Het enveloppen systeem is een systeem wat veel gebruikt wordt in Amerika (Hoe kan het ook anders haha). Dit systeem is ontwikkeld door Dave Ramsey, ik heb hier een kleine draai aangegeven zodat hij voor ons mogelijk is.

Wat vinden jullie van deze tips? En zouden jullie meer budget artikelen willen lezen?

xox Joyce

12 thoughts on “Budget | Het enveloppen systeem

  1. Super tips! Ik doe dit ook al een klein beetje, alleen schrijf ik het op in plaats van echt in enveloppen te doen. Maar dat werkt niet zo goed omdat je dan niet ‘echt’ ziet wat je hebt. Toch maar deze manier proberen!

  2. Ik had het al vaker eens als tip ergens gelezen, toch doe ik het nog steeds niet, ik schrijf elke maand op wat de extra kosten zijn zoals verjaardagen, wat we aan kleding of schoenen nodig hebben op kort termijn, boodschappen menu en zo kijk ik, kleingeld wat ik over houd gaat tegenwoordig in een blik

  3. Ik doe dit ook, maar dan digitaal(-ish). Ik kan niet budgetteren met rekeningen want die worden er toch afgehaald, als ik dat in een envelop stop dan heb ik een probleem. Met boodschappen doe ik het wel vaak, maar ook niet altijd. Ligt er aan hoe het gaat, vaak gaat het een paar maanden goed zonder te pinnen en aan budget te houden. Alleen soms zoals na kerst waar toch al meer besteed, is dat wel even handig voor mij om te doen, anders blijven we te veel dingen kopen haha.

  4. Wat een super handige tips! Ik zou ook veel kritischer naar mijn uitgaven patroon kunnen kijken, dat zou echt veel verschil maken denk ik. Handig zo met de enveloppen alleen het lijkt me niet zo fijn om dan zoveel geld te moeten pinnen om dat te verdelen in de enveloppen.

  5. Wat slim zeg! Ik ben ook een beetje aan het opletten waar ik nu mijn geld precies aan uit geef, aan het eind van de maand is het namelijk altijd op en vraag ik me af waar ik het aan uit heb gegeven. Ik schrijf gewoon op wat ik qua inkomsten heb en wat ik uitgeef. Blijkt dat ik dus echt vet veel geld uitgeef aan eten haha! Dus daar ben ik nu aan op het bezuinigen.

  6. Je zult dus wel heel veel contanten moeten hebben. Als ik contanten in mijn portemonnee heb stop ik het gelijk in mijn spaarpot voor Londen. Zo heb ik voor daar een leuk potje.
    Liefs, Swaen

Leave a Reply

