Wat handig!

Ik schreef al eens eerder tips voor schoonmaken. Deze vind je hier en hier. Ik ben afgelopen week weer op het internet gaan zoeken naar handige tips voor bijvoorbeeld het schoonmaken van de rolgordijnen.

Rolgordijnen

Stap 1: Maak in de badkuip een sopje van heet water en alles reiniger.
Stap 2: Haal het rolgordijn uit de drager en leg het in bad. Geen bad? Leg het rolgordijn dan in de douchecabine, maakt het aan beide kanten nat en druppel er wat allesreiniger op.
Stap 3: Ga met een grote afwasborstel over beide kanten van het rolgordijn en spoel daarna goed af. Hang buiten te drogen. Laat het gordijn nog ietwat vochtig aan de drager verder uithangen.

Vitrage

Stap 1: Haal alle haakjes, trekstangen en loodjes uit de vitrage. Ik zelf laat het altijd zitten en doe de bovenkant in een kussensloop met een elastiek erom heen.
Stap 2: Vitrages kun je in de wasmachine doen. Kijk op het wasvoorschrift. Bij twijfel: breng de vitrage naar de stomerij.
Stap 3: Haal de vitrage uit de wasmachine. Wring niet uit  en doe niet in de droger, maar hang direct op. Leg wat handdoeken onder de vitrage en laat het rustig drogen.


De wasmachine

Last van grijze smurrie in je wasmachine? Doe een all-in-one vaatwasblokje in je wasmachine en draai hem op 90/95 graden. Herhaal dit maandelijks en je hebt geen last van een vieze wasmachine.

 

10 thoughts on “Wat handig!

  1. Handige tips! Ik zal meteen bekennen dat ik echt geen echte huisvrouw ben dus ik zou ook niet weten hoe ik deze klusjes zou moeten aanpakken πŸ˜‰

  2. Handig vooral die van de wasmachine, het is sowiso verstandig deze 1 x id 1 a 2 maanden te laten draaien op 90 graden.

  3. Die van dat grijze spul is echt super handig! Laatst was mijn witte was helemaal verpest door grijze vlekken en ik had geen idee waar het door kwam 😦
    Dit ga ik zeker eens even proberen!

  4. Fijne tips! Ik maak het liefst zo milieuvriendelijk schoon. Je hebt stiekem maar heel weinig nodig in het aanrechtkastje om alles weer blinkend te krijgen. Een alternatieve tip is voor de wasmachine is bijvoorbeeld om ipv wasverzachter, (bio) azijn te gebruiken. Je ruikt het niet, je was wordt er net zo zacht van EN je wasmachine wordt er mega schoon van. Als je het niet bij je was wil doen, kun je ook 1x per maand de wasmachine laten draaien met azijn ipv ander schoonmaakmiddel op 90 graden. Zelfde resultaat als een vaatwastablet en beter voor het milieu en je portemonnee :).

Leave a Reply

